Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home / COVID-19 / Persbericht SZW - Uitzonderingen mogelijk op voorwaarden noodregeling SZW (NL, PAP, ENG & SPA)

Uitzonderingen mogelijk op voorwaarden noodregeling SZW
Sinds afgelopen dinsdag kunnen er aanvragen worden gedaan bij de RCN-unit Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor een noodregeling in verband met het coronavirus. Het gaat om een regeling die werkgevers helpt om personeel in dienst te houden. Werknemers en zelfstandig ondernemers die geen inkomsten meer hebben kunnen ook een beroep doen op de noodregeling van SZW. Er zijn al veel aanvragen binnengekomen.

Een struikelblok voor veel werkgevers is dat werknemers niet mogen werken binnen de uren die zij hen onder de regeling brengen. De unit SZW heeft in overleg met het ministerie daarom besloten uitzonderingen op dit punt mogelijk te maken. Werkgevers kunnen een verzoek indienen bij de unit SZW waarin zij uitleggen waarom het noodzakelijk is dat er arbeid wordt verricht, terwijl het bedrijf is stilgelegd. Het gaat om werkzaamheden die noodzakelijk zijn om na de crisis de bedrijfsactiviteiten voort te kunnen zetten.

De uitzondering kan bijvoorbeeld van toepassing zijn op een hotel dat geen gasten meer heeft. Bewaking, essentiële schoonmaak, of klein onderhoud dat niet uitgesteld kan worden, kan dan doorgaan terwijl er volledig gebruik wordt gemaakt van de regeling. Onderhoudswerkzaamheden die ook op een later tijdstip uitgevoerd kunnen worden, worden niet als noodzakelijke arbeid gezien. Werkgevers die een beroep willen doen op de uitzondering, kunnen een verzoek toevoegen aan hun aanvraag waarin zij hun situatie uitleggen. SZW zal de verzoeken op redelijkheid beoordelen.

Een andere uitzondering op de regelgeving geldt voor zelfstandig ondernemers. Een voorwaarde voor hen om in aanmerking te komen, is dat zij op 13 maart 2020 ingeschreven stonden bij een Kamer van Koophandel in Caribisch Nederland. In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk om ook in aanmerking te komen zonder inschrijving bij de KvK. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij taxichauffeurs of vissers. Het moet wel vaststaan zijn dat aanvrager zelfstandig ondernemer is. Daarom zal SZW in deze situaties navragen of de ondernemer bekend is bij de Belastingdienst.

Meer informatie over de noodregeling en aanvraagformulieren is beschikbaar op www.rijksdienstcn.com/covid-19. Volledig ingevulde formulieren met nodige bijlagen kunnen opgestuurd worden naar noodregelingSZW@RijksdienstCN.com. Ondernemers op Bonaire kunnen zich voor hulp bij hun aanvraag richten tot de Kamer van Koophandel via steunloket@KvKbonaire.com. Particulieren die ondersteuning nodig hebben kunnen telefonisch contact opnemen met de unit SZW (Bonaire: +599 781 5555 of 781 5556, Saba: +599 416 5652, Sint Eustatius: +599 319 -5693). Doe in verband met social distance waar mogelijk uw aanvraag digitaal.

Afbeelding 1

3april 2020

Uitzonderingen mogelijk op voorwaarden noodregeling SZW

Meer informatie over de noodregeling en aanvraagformulieren is beschikbaar op www.rijksdienstcn.com/covid-19. Volledig ingevulde formulieren met nodige bijlagen kunnen opgestuurd worden naar noodregelingSZW@RijksdienstCN.com. Ondernemers op Bonaire kunnen zich voor hulp bij hun aanvraag richten tot de Kamer van Koophandel via steunloket@KvKbonaire.com. Particulieren die ondersteuning nodig hebben kunnen telefonisch contact opnemen met de unit SZW (Bonaire: +599 781 5555 of 781 5556, Saba: +599 416 5652, Sint Eustatius: +599 319 -5693). Doe in verband met social distancewaar mogelijk uw aanvraag digitaal.

Noot voor de redactie: voor meer informatie kunt u terecht bij CommunicatieSSO-CN, Lucia Beck (781-9050) of Fary Heiligers (781-0486).

KOMUNIKADO DI PRENSA

3di aprel 2020

Eksepshon riba kondishonnan di areglo di emergensia SZW

For di djamars último por apliká pa un areglo di emergensia en konekshon ku e vírùs di corona, na unidat di Asuntunan Sosial i Labor (SZW) di RCN.Ta trata di un areglo ku ta yuda dunadó di trabou pa tene empleado den servisio. Empleado i empresarionan independiente ku no tin entrada mas, tambe por kleim e areglo di emergensia aki. SZW ya a risibí hopi aplikashon.

Un opstákulo pa hopi dunadó di trabou ta ku e empleadonan no por traha durante e oranan ku nan ta kai bou di e areglo. P’esei unidat SZW, den konsulta ku su ministerio, a disidí pa hasi eksepshon posibel pa e punto aki. Dunadónan di trabou por entregá un petishon na unidat SZW den kua nan ta splika pakiko ta nesesario pa sigui traha miéntras ku e kompania ta será. Mester trata aki di aktividatnan ku ta nesesario pa despues di e krísis por kontinuá ku e empresa su aktividatnan komersial.

Por apliká e eksepshon por ehèmpel den kaso di un hotèl ku ya no tin huéspet. Vigilansia, limpiesa esensial òf mantenementu básiko ku no por posponé, por sigui miéntras ta hasi uso di e areglo. No ta konsiderá trabou di mantenshon ku por hasi despues, komo trabou nesesario. E dunadónan di trabou ku ke kleim e eksepshon aki, por agregá un aplikashon pa esaki, banda di nan solisitut p’e areglo, splikando e situashon. SZW ta evaluá e petishonnan riba rasonabilidat.

Un otro eksepshon riba e regulashon ta pa empresarionan independiente. Un kondishon pa nan por bini na remarke ta ku nan mester tabata inskribí na un Kámara di Komèrsio na Hulanda Karibense riba 13 di mart, 2020. Den kasonan eksepshonal ta posibel tambe pa kualifiká sin ta registrá na Kámara di Komèrsio. Esei por ta e kaso, por ehèmpel, pa taksista òf piskadó. Mester ta establesé si ku nan ta un empresario independiente. Pa e motibu ei SZW lo chek na Belastingdienst si e empresarionan aki ta konosí serka nan.

Mas informashon tokante e areglo di emergensia i e formularionan di aplikashon ta disponibel riba www.rijksdienstcn.com/covid-19. Por manda e formularionan yená i firmá huntu ku e aneksonan rekerí pa noodregelingSZW@RijksdienstCN.com. Empresarionan na Boneiru por tuma kontakto ku Kámara di Komèrsio via steunloket@KvKbonaire.compa ayudo ku nan aplikashon. Personanan (individual) ku mester di sosten por tuma kontakto via di telefòn ku unidat SZW (Boneiru: +599 781 5555 òf 781 5556, Saba: +599 416 5652, Sint Eustatius: +599 319 -5693). En konekshon ku distansiamentu sosial, por fabor manda e aplikashon digitalmente kaminda ta posibel.

Nota pa redakshon: pa mas informashon, por tuma kontakto ku Communicatie SSO-CN, Lucia Beck (781-9050) òf Fary Heiligers (781-0486).

PRESS RELEASE

April 3rd, 2020

Exceptions possible on the conditions of the SZW emergency regulation

Since last Tuesday, applications can be made to the RCN-unit of Social Affairs and Employment (SZW) for an emergency regulation in connection with the coronavirus. This is a regulation that helps employers to retain personnel. Employees and self-employed entrepreneurs who no longer have an income can also apply for the emergency regulation. SZW has already received many applications.

An obstacle for many employers is that employees are not allowed to work within the hours for which they are making use of the regulation. The SZW unit has therefore decided, in consultation with the ministry, to make exceptions to this point, possible. Employers can submit a request to the SZW unit in which they explain why it is required that work is performed while the company is shut down. This only applies to work that is necessary to be able to continue business activities after the crisis.

For example, the exception may apply to a hotel that no longer receives guests. Security, essential cleaning, or minor maintenance that cannot be postponed can then continue while making complete use of the regulation. Maintenance work that can also be carried out at a later date is not regarded as necessary work. Employers wishing to make use of this the exception can add a request to their application explaining their situation. SZW will assess the requests on reasonability.

Another exception to the regulation applies to self-employed persons. A condition for them to be eligible is that they must have been registered with a Chamber of Commerce in the Caribbean Netherlands on the 13thof March, 2020. In exceptional cases it is also possible to qualify without registration with the Chamber of Commerce. This may be the case, for example, for taxi drivers or fishermen. It must be established that the applicant is an independent entrepreneur. That is why in these situations SZW will inquire whether the self-employed person is known to the tax office .

More information about the emergency regulation and application forms is available at www.rijksdienstcn.com/covid-19. Completed forms with all necessary attachments can be sent to noodregelingSZW@RijksdienstCN.com. Entrepreneurs on Bonaire can contact the Chamber of Commerce for assistance with their application via steunloket@KvKbonaire.com. Individuals who need support can contact the SZW unit by telephone (Bonaire: +599 781 5555 or 781 5556, Saba: +599 416 5652, St. Eustatius: +599 319 -5693). In connection with social distance, we request you to make your request digitally where possible.

Note for the Editor: for more information you can contact CommunicationSSO-CN, Lucia Beck (781-9050) or Fary Heiligers (781-0486).

3de abril de 2020

Excepciones posibles en las condiciones de la regulación de emergencia SZW

Desde el martes pasado, se pueden hacer solicitudes a la unidad de Asuntos Sociales y Empleo (SZW) de RCN para una regulación de emergencia en relación con el coronavirus. Esta es una regulación que ayuda a los empleadores a mantener al personal en servicio. Los empleados y los empresarios independientes que ya no tienen ingresos también pueden recurrir a la regulación de emergencia de SZW. Ya se han recibido muchas aplicaciones.

Un obstáculo para muchos empleadores es que a los empleados no se les permite ejercer trabajo mientras que estan bajo la regulación. Por lo tanto, la unidad SZW decidió, en consulta con el ministerio, hacer posibles excepciones a este punto.Los empleadores pueden enviar una solicitud a la unidad SZW en la que expliquen el motivo por el cual la empresa debe seguir con ciertas actividades mientras la empresa está cerrada.Estas tienen que ser actividades que son necesarias para poder continuar las actividades comerciales después de la crisis.

Por ejemplo, la excepción puede aplicarse a un hotel que ya no tiene huéspedes. La vigilancia, la limpieza esencial o el mantenimiento menor que no se pueden posponer, pueden continuar mientras se hace uso completo de la regulación. El trabajo de mantenimiento que también se pueden hacer en una fecha posterior no se considera trabajo necesario. Los empleadores que deseen usar la excepción pueden agregar una solicitud a su aplicación explicando su situación. SZW evaluará las solicitudes de razonabilidad.

Otra excepción a la regulación se aplica a los empresarios independientes. Una de las condiciónes para que sean elegibles es que deben estar registrados en una Cámara de Comercio en el Caribe neerlandés antes del 13 de marzo de 2020. En casos excepcionales, también es posible calificar sin haberse registrado en la Cámara de Comercio. Este puede ser el caso, por ejemplo, con taxistas o pescadores. Debe establecerse que el solicitante es un empresario independiente. Es por eso que SZW preguntará en estas situaciones si el empresario es conocido por las autoridades fiscales (Belastingdienst).

Más información sobre la regulación de emergencia y los formularios de solicitud están disponibles en www.rijksdienstcn.com/covid-19. Los formularios completos con los
documentos necesarios adjuntosse pueden enviar por correo electrónicoa noodregelingSZW@RijksdienstCN.com. Los empresarios de Bonaire pueden contactar a la Cámara de Comercio para obtener ayuda con su solicitud a través de steunloket@KvKbonaire.com. Las personas que necesitan apoyo pueden comunicarse con la unidad SZW por teléfono (Bonaire: +599 781 5555 o 781 5556, Saba: +599 416 5652, San Eustaquio: +599 319 -5693). En relación con la distancia social, haga su solicitud digitalmente cuando sea possible.

Nota para el editor: Para obtener más información, comuníquese con Communicatie SSO-CN, Lucia Beck (781-9050) o Fary Heiligers (781-0486).

Uitgelicht